Sunday, March 21, 2010

Apa yg ana bagitau dan kita bincang ni...bukan utk diberitahu orang ye ..

"Apa yg ana beritahu dan kita bincang hari ni semuanya, bukan untuk beritahu orang lain ye.." - kata Naqib Q

semakin pelik,
kenapa pula xboleh beritahu orang lain sedangkan ini perkara yg baik ?

Rupa-rupanya..
ilmu yg didapati itu perlu di proses dulu untuk menjadi "amal"
bukan diproses dan ditambah dengan perhiasan2 bunga-bunga perkataan lain
supaya nampak lebih menarik
dan disampaikan kepada orang lain..
seterusnya tiada amal yg dapat daripada ilmu tersebut


"al-ilmu bila 3amalin kassyajari bilassafah"
(ilmu tanpa amal ibarat pokok tidak berbuah) - maka , tiada apa yg mampu dipersembahkan dihadapan ALLAH nanti..

"Kurangkan bercakap dan banyakkan amal" - pesanan utk diri sendiri
-islahmujahidin-

2 comments:

Pena Daie said...

Maaf la, saya tidak pandai Nahu Bahasa Arab. Saya rasa kalu ikut kaedah nahu, apabila selepas adat tasybih yang menggunakan huruf Jar seperti Kaf, Isim yang selepasnya mesti berbaris bawah macam 'kal asadi' dan tidak boleh bertemu 2 tanda ma'rifah seperti Alif Lam dan Tanwin pada satu seperti kalimah "kassyajarun" tu saya rasa yang sebetulnya adalah "kassyajari".
Maaf kalau saya salah, kalau saya salah tolong betulkan.

islahmujahidin said...

syukran ya akh...

ana pun dah lama tingalkan buku bahasa arab tu..

ana pun xpasti..
neway syukran...

salam ukhuwah