Saturday, April 30, 2011

Cinta

Bismillahirrahmanirrahim ...
Alhamdulillahi rabbil 'alamin



Segala puji bagi ALLAH tuhan yg menjadikan diri ini ,
dari setiap cell yg berfungsi sehinggalah seorang yang mampu berfungsi untuk Ummah ini , tetapi itu semuanya kembali kepadaNYA untuk menilai diri ini , bergantung kepada niat penulis , sama ada ikhlas ataupun tidak ...

Allahu Ghayatuna

Berbalik kepada tajuk di Atas "Cinta" , hanya sekadar berkongsi buah fikiran , dan sudah tentu saya bukanlah orang yg terbaik untuk menghuraikan dengan sebaik-baiknya .

Cuma saya harap perbincangan ini mampu memahamkan kita erti cinta yang sebenar .Saya amat mengharapkan agar semua pembaca post ini mendapat manfaat (Walaupun agak pelik bagi diri saya sendiri membincangkan perkara ini )

*Mungkin buat sesiapa yg tak bersetuju dengan ini bolehlah komen di tempat yg telah disediakan .tq

CINTA

Suatu perkataan yang amat mudah dituturkan . Suatu gegaran yang melemahkan. Dan sebilah pedang yang mampu melukakan...sesiapapun mampu cair dengan panahan panasnya ...

Kini cinta tidak lagi suci , sesuci cinta Rasulullah-Khadijah ..
Kini tafsiran cinta cumalah tafsiran jalanan , yang ditafsirkan dengan bayi-bayi buangan di tepi jalanan , nafsu rakusan didalam semak-samun yg dipenuhi agas , atau cinta celupan yg dicampak kelongkang dipertengahan jalan ..Tafsiran kini berubah , mengikut roda pusingan barat.

Cinta palsu inilah yang telah membunuh rijal-rijal sebengis harimau dan akhirnya menjadi kambing yg mengembek kerana mahukan makanan . Sedih hati ini , apabila ramai teman-teman perjuangan yang hanyut di pertengahan jalan dengan tipu daya ini .

Sahabat2 sepersekolahan dulu yg ibarat permata akhirnya hanya menjadi kaca yg bertebaran yg tiada punya nilai .


Ada APa DeNgaN CinTa ?


Semua manusia berhak mencinta dan dicintai . Dengan cinta yang sebenar-benarnya dan sedalam-dalamnya . Bukan cinta yg seketika , dimana akhirnya isteri ditinggalkan terkapai-kapai dengan anak-anak dikendong dikiri dan kanan atau teman baik yang ditinggalkan apabila nikmat berpasangan(berdua-duaan) itu telah dinikmati .

Sebaliknya cinta yang suci dan sebenar-benarnya ialah cinta yang berkekalan . Cinta yang bersamanya tulus dan ikhlas .
Cinta kerana mahu memimpin tangan kekasihnya melalui titian "Siratulmustaqim" , Cinta kerana mahu memberatkan timbangan amal kebaikan dan Cinta mahu berpasangan selama-lamanya di suatu tempat yang segalanya mampu dimiliki dalam sekelip mata.

Itulah dua jenis cinta yang mengelirukan ..Yang dizaman ini seronok membunuh jiwa-jiwa iman manusia..

MaRi BerCinTa

Marilah kita bercinta dengan sebenar-benar cinta. bukan cinta palsuan dan bukan cinta solekan . Cinta yang mempunyai matlamat , dan bukan cinta yang mahu mengkhianat .

Ikhwah ,
Antumlah syabab yang pernah memimpin angkatan tentera menyebarkan rahmat ke seluruh alam . Letakkan hatiMu , dalam jalan Da3wah dan Tarbiyyah . Serahkan tenaga dan jiwaMu di jalan ini . Dan jadilah pemimpin buat orang-orang yg bertaqwa

Akhwat,
Jagalah dirimu. Sesungguhnya dirimulah pelemah . Dan dirimu jualah kekuatan . Istiqamah dengan menjaga kehormatan diri . Pelajari resepi-resepi kekuatan dari mereka pembantu perjuangan . Rendahkan pandangan dan yakinlah kepada ALLAH tentang segala perkara yang berada dihadapan .
"Kerana daripada wanita-wanita lahir ummat2 yg soleh penerus pejuangan Ummah"


Dalam sebuah hadis riwayat al-Bukhari r.a.:
Wanita paling baik adalah wanita Ansar, perasaan malu mereka tidak menghalang mereka untuk mempelajari agama ini.”


JaGa DiriMu , PeLihaRa AKhLakMu


Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); (Al-Tahrim: 6) 

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. (Ar-Rum: 21)

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas‘ud r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda meriwayatkan daripadaTuhannya Azza wa Jalla: “Pandangan itu adalah panahan beracun Iblis. Siapa yang meninggalkannya kerana takutkan Aku nescaya akan Aku gantikan ia dengan iman dan dia akan memperolehi kemanisan di dalam hatinya.” Riwayat al-Tabarani dan al-Hakim meriwayatkan daripada Huzaifah


Rasanya cukuplah pesanan daripada ALLAH dan rasul ini buat rujukan kita..
Bermujahadahlah ...
dan janganlah lagi engkau tertipu ..

1 comment:

sya razali said...

mencari cinta keranaNYA, syukran atas perkongsian