Sunday, September 6, 2009

"Hidup Adalah Untuk memberi sebanyak-banyaknya..."

"Hidup adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya, Bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya...", Kata Pak Arfan (Petikan dari kisah Laskar Pelangi)


Ost Laskar Pelangi-Sahabat Kecil

Saya tertarik sekali dengan kisah ini,
Lebih menarik dari kisah "ayat-ayat cinta"

Begitu bnyak pengajaran yang ditonjolkan,
sangat menarik dan menyentuh hati..
Kisah seorang guru, seorang guru besar dan 10 pelajar yang benar2 ikhlas dalam memberi dan menimba ilmu...
membuatkan saya lebih mengagumi cerita ini...

Saya amat tertarik dengan watak Pak Arfan yang begitu Ikhlas dalam perjuangannya untuk mendidik anak2 kecil yang miskin dan mempertahankan sebuah sekolah yang usang dan hampir roboh.

Saya berfikir dan hanya mampu berfikir..mampukah saya menjadi begitu ikhlas dan hebat seperti mereka dalam mendidik generasi seterusnya yang mampu menjadi penerus tarbiyah di Bumi ALLAH ini...

yang lemah
-islahmujahidin-

2 comments:

Anonymous said...

salam..
da tgk gak cite ni..mmg sgt seronok dan banyak pengajaran tersirat..
yg paling terkesan,apabila bdk yg paling pandai tu,tk igt nme,kene benti skola,nak sara adik2 sbab bapak die(nelayan) meninggal..

islahmujahidin said...

wslm..
aiwah syukran atas komen..
mmg sedih..

Ana paling suka kata2 pak Arfan(guru Besar)..banyak hikmahnya dalam kata2 dia..
Rasa macam terlalu kecil je diri ni..

k2, slamat nonton
wslm