Friday, September 4, 2009

Aku, Malaysia Dan Kecewa...

Sekarang masih lagi berada di tengah-tengah musim panas
dan sekarang juga sudah sebulan di Malaysia
Namun ada satu dua perkara yang menjadi kekecewaan dalam diri ini...

Kecewa 1
- Biasalah adat melayu, solat tarawikh hari pertama penuh macam nak runtuh masjid. tapi selang beberapa hari, sorang-sorang makin hilang batang hidungnya di surau2 dan masjid2. (Ntah la kene baham harimau ke apa x tau)

Kecewa 2
-Kalau di Mesir, pantang ada sikit pun ruang antara jemaah kat dalam saff, tp kat malaysia letak beruang antara jemaah pun muat lagi kot (Takut sangat duk rapat2, putuskan saff xpe kot...panas)

Kecewa 3
- Imam tarawikh pun baca surah pendek je, x sempat lagi habis baca suratul fatihah dah ruku3. X sempat nak tadabbur sikit2 ayat2 yang dibacakan. Kalau kat mesir selagi x habis satu ain xkan ruku3 punyalah (Ni x boleh komen lebih2 mungkin malaysia belum lg ramai yg faham bahasa arab, makin panjang baca semakin kuyu mata - salimatussadr)

Kecewa 4
- Masyarakat M'sia memandang Bulan Ramadhan macam bulan2 biasa je. Kalau kat Mesir sana , Bulan Ramadhan ni, sume orang macam tiba2 je jadi baik je, pijak semut pun x mati (walaupun kat bulan lain semuanya macam beruang yang sukakan duit dolar)

Kecewa 5
- Mesir merupakan negara miskin. Tp di bulan Ramadhan kareem ini, akan ada satu pertubuhan disana bernama "Maidaturrahman" yang beri makan orang puasa. Malaysia Negara kaya ?
(Sesiapa yang memberi makan orang yang berpuasa akan dapat pahala seperti orang yang dia beri makan itu tanpa mengurangkan sedikit pun pahala mereka)

Kecewa 6
- Bazar Ramadhan tempat nak cari makanan atau tempat untuk promosi makanan syaitan? saya pun x tau. Aurat lelaki, aurat perempuan langsung x jaga. Habis kurang pahala orang yang pergi bazar ramadhan 2. Baik xyah pergi Bazar ye dok? (Islahkan diri kita dalam bulan Ramadhan ni, jaga aurat naa...)

Kecewa 7
- Rancangan Televisyen pun x tapis. Habis orang melayu kita, semakin lama semakin sekular. Makin jauh dari ciri-ciri Muslim. (xkan nak tgk warta berita, bila iklan terus tutup mata @ tutup tv, susah gak)

Kecewa terakhir
- Kecewa dengan diri sendiri...kerana satu pun saya x mampu untuk mengubahnya, hanya mampu kecewa dan kecewa..dan hanya menulis dalam Blog usang ni sahaja..

sekian sahaja entry kali ni,
semoga ALLAH membantu kita mengislahkan diri kita dalam bulan rahmat ini...

"Di dalam Bulan Ramadhan ini ada 3 fasa, fasa yg pertama - Rahmah, fasa kedua - maghfirah dan fasa terakhir - Pembebasan dari Api Neraka"
"semoga kita berjaya mencapai ketiga2 fasa ini"

-islahmujahidin-

4 comments:

afeez.gonzalez said...

kecewa 8

klu kt masjid2 di mesir, pantang klu xsmyg jemaah..klu org dh tahiyat akhir pun die masuk lagi..

kt malaysia..klu boleh smyg tu nk mnyorok2..pnyela xnk smyg jmaah..
ble di ajak.."pakcik nk smyg skali ngn sy??"
"ehhh..xpe2...nk cepat ni.."

yg pasal ruang antara saff tu mmg ak stuju..klu ak suruh adek ak baring kt sebelah ak boleh muat lagi..rapat2 la pakcik oit..sy malas nk buat style arab..

N u F a S said...

slm, sy yg first time ramadhan ni rase keciwa gak. mase ari 1st ramadhan tu, ramai gile smpi ke luar masjid...beberapa ari kemudian, jumlah die makin lame makin susut...so agak rase sedih gak tengok keadaan mcm ni...yg tang bazar pn stuju sgt2...haha...tp nk wat cmne...ramadhan dah jd cm adat...sungguh, mmg terkilan...

p/s: persoalan, awal2 rase semangat, tp lame2 dah x semangat. Nanti sy akan menjadi begini juge ke?

hrp2 x...hmm

islahmujahidin said...

To Abu..
haha, syukran tambah yg lagi satu 2..
xleh jugak kita wat cam 2 kang diorang pelik, kata lebih 3 pergerakan la...

To Farah..
MasyaALLAH,hebat2..walaupun masih baru n maybe Ramadhan kali pertama (kalau x silap) dah ada rasa cinta pada Ramadhan...

menjawab persoalan:
InsyaALLAH x, jika ramadhan kita dirasai dengan iman dan semata2 mengharap ganjaran Dari ALLAH...(Imanan wahtisaban)

N u F a S said...

betulla ramadhan kali pertama..=) tarikh bersejarah tu 14 Nov 2008..