Saturday, July 2, 2011

Cantik

Kerap kali aku tercari-cari
apa yg dimaksudkan dengan cantik itu ?


( Meditteranean Sea, Alexandria , Egypt )

Melihat langit menjelang tenggelamnya matahari ,
Burung-burung mengembang-kempiskan sayapnya menjunam laju ke laut
Kemudian kembali semula kelangit setinggi-tingginya ,
Ombak yg memukul kuat ketebing pantai
Ikan pula melibas-libaskan ekornya
berlari laju
Oh Cantiknya ..

Aku merenung kembali apa istimewanya bumi Iskandariah dibandingkan dengan tempat-tempat yg lain di bumi Mesir ini . Tiada yg kurasakan lebih hebat melainkan cantiknya pemandangan ..
CIPTAANNYA 

Aku tertanya-tanya sekali lagi apakah itu cantik ?

Dan kini aku dapat jawapannya :- itulah Tenang apabila memandangnya , Mendamaikan jiwa , Seakan-akan membawa ke alam yang baru pabila melihatnya , Bersamanya hilang keresahan ....

Sekali lagi aku memandang ke pandangan yg sama , apakah sebabnya ?


Langit, bumi, dan segala isinya bertasbih kepada Allah,  tidak ada satupun, kecuali bertasbih dengan memujiNYa, tetapi kalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya, Dia maha penyantun lagi maha pengampun (QS. Al-isra:17:44).


Barulah aku faham , bahawa kecantikan itu bukan hanya kedamaian yg fizikal semata-mata . ianya juga kedamaian ruhiyyah .. Yang mungkin tidak mampu dilafazkan dengan kata-kata . 


"Hanya yang merasai akan menghayati dan memahami"

Kembali aku melayang sekali lagi dengan pandangan yang sama ,

AKu terbang kini bersama Tafsir fi Zilalil Quran karangan Sayyid Qutb..
apabila ALLAH s.w.t memujuk Rasulullah s.a.w dengan surah Ad-dhuha

"Demi waktu dhuha. Dan malam apabila ia sunyi-sepi. (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik)." (Ad-dhuha 1-3)


Dengan menggunakan Alam untuk menenangkan Rasulullah s.a.w

Redupnya mentari pagi 
Burung-burung berkicau riang mencari sarapan 
langit biru membuka tirainya mengenakan warna yg indah
Angin pula lembut menyapu muka memberikan kesegaran 

-Ad-dhuha -


Karangan yang hebat inilah yang telah mengajarkan aku banyak dengan kecantikan yang mendamaikan ...

"Kecantikan yang mendamaikan ialah kecantikan yang mampu membawa kita kepada Al-Khalliq" inilah yang aku mampu simpulkan ..

Cantiknya pemandangan ,
Cantiknya Hidupan ,
Cantiknya pemakaian ,
Cantiknya akhlak ,
Cantiknya Manusia
...

Hanya layak diberikan kepada yang mampu mengingatkan aku kepada Penciptanya ...

" Innallaha jamilun , wa yuhibbul jamal "
Sesungguhnya ALLAH itu cantik , dan suka akan kecantikan ...

Kecantikan lahirriyyah dan ruhiyyah
ini yang ku idamkan ...



( Burung-burung terbang )


( Sawah padi yang menenangkan )

Semoga kecantikan-kecantikan ini membawa aku terbang ke Syurga

-Islahmujahidin-




.

No comments: