Sunday, May 4, 2014

Facebook dan Globalisasi






Bismillahirrahmanirrahim ..
Dengan Nama Allah yg Maha pengasih lg maha penyayang..

Lama rasanya utk saya tidak menulis , hampir2 terlupa bahawa blog ini masih wujud ..
Yangg saya yakin sedikit sebanyak mampu menjadi senjata melawan agenda musuh ..
Niat hanya satu ..
"Lillahi taala"

Inilah hasil tidak seberapa yg mampu saya kongsikan..
Sepanjang kehidupan belajar , ditarbiyyah , mentarbiyyah , berdakwah ..

Rasanya inilah ruang "output" bg saya secara peribadi utk mencambahkan buah fikiran..
Seperti bunga dan buah2an
semakin dikacuk semakin bewarna-warni dan pelbagai rasanya ..

Baiklah
izinkan saya terus kepada tajuk kali ini..
semoga dengan bahasa yg mudah
Mesejnya mampu disampaikan dengan baik..



"Facebook dan Globalisasi"

Walaupun tajuk ini barangkali sudah beberapa kali saya fikir utk disampaikan melalui sembang2, santai2 namun sehingga kini masih belum berjumpa ruang yg sesuai.. semoga medan ni boleh jd medan cuba-cuba :)
mana yg salah boleh betulkan

Jadi,
Ayuh tanpa membuang masa kita mulakan ..

Dunia moden kini dirasakan begitu pesat membangun , teknologi dunia yg berinovasi begitu pantas, membuatkan seakan2 geografi dunia yg luas itu hanyalah seluas capaian tangan manusia.. Jikalau dulu utk menyampaikan suatu mesej dengan surat memerlukan 3 hari utk sampai walaupun hanya dalam lingkungan negara sendiri. Kini dengan teknologi , contohnya "Whatsapp" kita hanya perlukan kurang daripada satu saat utk menyampaikan mesej sejauh Benua Amerika ke Benua Australia.

Masih dalam ingatan kira-kira 12 tahun lalu,
suatu ketika, dimana sesiapa sahaja yg mempunyai h'set "Nokia Butterfly" akan dianggap paling kaya dan paling style, tp kini saya yakin generasi 2k pasti sudah tidak kenal pun apakah bendanya "Nokia Butterfly" itu.




(Berbalik kepada tajuk Facebook & Globalisasi )

[ 25 Jan 2011 ]

Saya bersyukur, kerana berpeluang berada di bumi Mesir tepat pada masa "Arab Spring" kira2 tiga tahun lalu..Saya melihat sendiri bagaimana kebangkitan rakyat menetang Presiden Mesir ketika itu "Hosni Mubarak" sehingga dijatuhkan daripada tahtanya yg bertahan selama 30 tahun lamanya, bahkan saya sendiri turun melihat secara dekat demonstrasi besar2an di bandar kedua di Bumi Mesir (Iskandariah) ini. Ada pihak Media ada yang menamakan revolusi ini sebagai "Revolusi Facebook dan twitter". Ya, masih lagi saya ingat sehingga sekarang detik-detik bersejarah itu.

(Gambar yg diambil live semasa kejadian)

Facebook yg kini dengan hanya menekan beberapa butang di atas 'skrin kaca' telefon canggih (SmartPhone) ianya mampu menghidupkan gelombang yg menggoncangkan dunia. (Masih lagi saya igt detik-detik itu, di mana hampir semua manusia tiada yg berani keluar rumah meskipun utk mencari makanan, suara jeritan, bunyi tembakan, dan segala2nya terbakar , balai polis, kereta,  ....)

(Facebook ... Nilainya berbilion bukan hanya kerana iklan , tetapi yg lebih penting daripada itu menurut pandangan saya adalah kerana ia mempunyai sekitar 1 ,310 ,000 ,000 maklumat peribadi manusia seluruh dunia ..)

Masalah sebenar bukanlah kepada Facebook ,
Yg lebih menakutkan adalah globalisasi , maklumat dihujung jari dan seperti yg saya katakan sebentar td mesej yg dihantar daripada Amerika tidak sampai pun sekelip mata sudahpun diterima dan boleh dibaca..
Kita merasakan seakan2 tidak wujud lg sempadan antara kita , walaupun di bumi yg nyata kita terpisah beribu-ribu batu jauhnya..

Teknologi dan ketersampaian juga bukanlah masalahnya,
Namun yg menjadi masalahnya adalah mula untuk kita hilang jati diri , tidak lagi ada keterikatan sesama kita dan masyarakat sekeliling, keluarga , malah negara tanah tumpahnya darah kita. Mulai dari situ kita mula kehilangan nilai perjuangan malah perasaan itu semakin hari semakin terhakis .

Kepatuhan undang-undang dan perlembagaan negara tidak lagi dihiraukan berbanding "Hak Asasi Manusia" di bawah telunjuk Amerika dan "Keadilan dan Keamanan" mengikut fahaman barat. Tiada lagi rasa hormat kepada Negara , Agama mahupun Bangsa sendiri..

Cubalah kita lihat sendiri hari ini, berapa banyak rosaknya masyarakat yg hari ini yg langsung tidak setia lagi kepada Negara berdasarkan Rukunegara kita "Kepercayaan kepada Tuhan" , "Kesetiaan kepada raja dan negara" , "Keluhuran Perlembagaan" .....



Tanpa setia , tanpa percaya ..
Apakah akan wujud kekuatan ?
Apakah akan wujudnya keamanan ?
Apakah akan wujudnya Nilai perjuangan yg sebenar ?

-Islahmujahidin-
   Mei 2014