Thursday, November 3, 2011

Post FB

( Copy dan Paste drpd Group FB Knight0307 )
Bismilahirrahmanirrahim 
Pandangan mengenai Mesir atas harapan Azfar Abdullah dan Hilmi Samad ..
Sekadar Perkongsian ...


Sebenarnya kurang reti sikit nak menulis 
Dan mungkin tulisan ini agak bias kepada diri saya ...


Masih igt bibit2 awal sebelum datang ke Mesir
Sewaktu di sekolah xpernah pun terfikir untuk ambil bidang kedoktoran . Tidak pernah sedikit pun terfikir . Igt lagi waktu di Sekolah , saya selalu ponteng "Prep petang dan malam" duduk dalam bilik SIS . terbaca saya satu buku tentang riwayat hidup asy-syahid Imam Hassan Al-banna (buku lama warna kuning). Dari situlah saya mengenal erti tarbiyyah dan berfikir perlunya mengubah sistem kepada Sistem Islam. Semenjak itulah , saya berminat ke Mesir untuk mengenal lagi Asy-syahid Hassan al-Banna dan mengenal perjuangannya . Saya juga pernah mengajak Mohd Asyriq sewaktu di bilik study al-Battani (tinggal dgn Ahmad Hannan masa tu di bilik study) utk sama2 pergi ke Mesir walaupun masa tu minat kami tinggi terhadap engineering , dan saya pun sangat minat dengan subject Physics dan AddMaths , manakala Biology xpernah lg saya minat kerana memaksa kita menghafal.


Alhamdulillah , sekarang sudah masuk ke Tahun 4 di Iskandariah < Mesir . Sangat banyak perkara yg mengajar saya tentang erti hidup. Walaupun "life as a medical student" sgt memenatkan , tetapi masih lg kita mampu menolakkan diri kita untuk Tarbiyyah ..Tarbiyyah diri sehingga mendapat kefahaman seperti para sahabat dan berusaha mentarbiyyah orang lain supaya dapat bersama2 memakmurkan bumi ini dengan Islam .


Inilah Mesir pada diri saya . Walaupun sesiapapun pasti mengutuk Mesir setelah menziarah atau duduk lama di Mesir . Saya sendiri tak tahu apakah yg lebih menarik tentang Mesir selain Tarbiyyah . Yang menyerap ke seluruh cakerawala sudut pemikiran. Disitulah DR Yusuf Qardawi di tarbiyyah , Dr Abdul Aziz Rantisi dididik , Imam Hassan al-Banna mula mengembalikan kemulian Islam ...


Sekian itu sahaja
Boleh je kalau nak tanya apa2
nak datang ziarah mesir ke ..
tp maalish saya x sempat sgt nak reply2 FB ni
wallahu a'lam


-Syahmi-
"Kullu sanah wa entum toyyibun"

No comments: