Friday, July 12, 2013

Islam Liberal

Islam Liberal "Agama Baru" yg dicipta ..

Saya semakin pelik apabila semenjak kebelakangan ni , Islam hari ini tidak lagi di ceritakan tentang "Iman" , "Taqwa" , "istiqamah" , "Jihad" dan "Ibadah" .. sebaliknya yg diceritakan Islam adalah tentang "Kebebasan" , "Hak Asasi Manusia" , "Hak sama rata" dan sebagainya .. Islam kini mula ditafsir dengan rujukan2 FALSAFAH BARAT dan bukan lagi dengan Hadis2 yg datang daripada Rasulullah , perbincangan Ulama' terdahulu dan Ulama'2 yg berpegang teguh dengan ajaran ISLAM ...

Dengan mudah menafsirkan ayat2 al-Quran tanpa melihat pada aplikasi zaman Rasulullah saw (Sunnah) , melihat ayat2 Quran yg menerangkan maksud sebenar dan hadis2 yg menerangkan .. Sebaliknya mereka melihat al-Quran hanya seperti "Teks Undang-undang" yang boleh digunakan untuk melepaskan diri daripada satu kesalahan ataupun menghukum sesuatu perkara tanpa melihat Islam pada kontek yg sebenar ..

BAHAYA ...

Saya tidak melihat bahawa ia akhirnya mendekatkan orang lain kepada ISLAM , bahkan ianya membawa kefahaman yg jelas bertentangan dengan kefahaman ISLAM yg sebenar malah Orang ISLAM sendiri tersesat .

cnthnya : Islam melihat sesuatu maksiat/dosa itu bakal mendapat balasan azab yg pedih di hari akhirat kelak .. Bertentangan dengan mereka melihat semua perkara kejahatan atau kebaikan adalah atas kapasiti kebebasan individu , mereka bebas utk berbuat apa sahaja di atas muka bumi , BAHKAN mengaitkannya dengan Islam seperti ayat quran "La Ikraha Fiddin"

Berhati-hatilah wahai saudara semua ,

" Dan apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. Dan jika syaitan menjadikan kamu lupa (akan larangan ini), maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat (akan larangan itu).

Dan tidak ada tanggungjawab sedikitpun atas orang-orang yang bertakwa terhadap dosa mereka; akan tetapi (kewajiban mereka ialah) mengingatkan agar mereka bertakwa.

Dan tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda-gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan al-Qur'an itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan ke dalam neraka kerana perbuatannya sendiri. [al-An’aam 6:68-70] 

Gambar : Hasil penafsiran terhadap pemikiran yg rosak ini ..



Allahu a'lam