Thursday, August 21, 2008

Terimalah taubatku...



AKU INGIN BERTAUBAT?

Ku mengimbau kembali kepada sirah Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat. Fikiran tertumpu pada sahabat yang sangat ku hormati dan kagumi, iaitu saidina Umar al-khattab yg lebih dikenali dengan gelaran Al-farouk (pemisah hak dan batil). Terpaku seketika bila mengenangkan tentang betapa hebat nikmat keAmpunan daripada ALLAH s.w.t."PengampunanMu ALLAH, lebih besar dari segala Dosa kami".

SAIDINA UMAR
dahulunya hanyalah seorang pengembala kambing di padang pasir(sesetengah riwayat), dan kemudian ALLAH angkat dan tinggikan darjatnya kepada seorang pemimpin yang agung dan sangat terkenal pada zamannya dan sehingga kini. Dalam riwayat hadis (maafkan saya kerana x mengkaji sama ada hadis ini hadis sahih/hasan/dhaif atau maudu')mafhumnya-"Jika ada seorang nabi selepas aku, maka Umarlah orangnya." Jika kita lihat kembali pada sirah, Umar ketika sebelum menerima cahaya Islam baginda penah menimbus anak kandung perempuannya sendiri hidup-hidup, hanya kerana malu pada masyarakat ketika itu yang sangat menghina pada sesiapa yang melahirkan ANAK PEREMPUAN.
MENGAPA BEGINI wahai saudara seISLAMku? Inilah membuktikan keMAHA AGUNGNYA ALLAH dan MAHA PENGAMPUNNYA kepada hamba-hambanya.


DIRI ini..
Daku ingin bertaubat YA ALLAH, tapi..... Begitu banyak sekali alasan kita pada yang Maha Esa. MENGAPA?
-adakah kita meyakini bahawa esok masih lagi milik kita?
-adakah kita meyakini bahawa jam selepas ini masih lagi milik kita?
-adakah kita meyakini bahawa minit/saat selepas ini masih milik kita?

Huwallahu a'lam...
Inilah manusia, dan sememangnya diri kita sendiri kadang-kadang tidak lari dari semua ini.

SECUBIT GARAM..
mungkin disini saya ingin berkongsi pada saudara/ri yang Dirahmati ALlah sekalian insyaALLAH..
Pengalaman di SEKOLAH MENENGAH sememangnya tidak dapat saya lupakan. Dan memang tidak dinafikan bahawa kehidupan di SEMASHUR banyak mengajar dan mendidik jiwa ini mengenal ISLAM. Dahulunya, sememangnya amat jahil diri ini tentang ISLAM, namun akhirnya telah ku jumpa sinar ISLAM itu, yang sangat-sangat INDAH lagi berseri. Walaupun pada masa sekarang ini, ilmu yang didada terlalu sedikit jika dibandingkan dengan saudara dan saudari sekalian, namun ALHAMDULILLAH diri ini amat bersyukur kerana dibukakan pintu Hati untuk menyayangi dan mendalami ISLAM jika dibandingkan dengan kehidupan sebelumnya, sekali lagi ALHAMDULILLAH. DAN SAYA SENTIASA BERDOA AGAR ALLAH s.w.t. mengampunkan dosa-dosaku yang lalu. Daku amat yakin bahawa ALLAH sentiasa membukakan pintu taubatnya selagi diri ini masih hidup.

SEARCHING 4 TRUE..
InsyaALLAH, marilah kita sama-sama mengislahkan diri kita dan merapatkan diri kita pada ALLAH s.w.t. dengan menjadikan ISLAM ini sebagai Ad-din (yakni cara hidup yang jitu dan unggul). BERTAUBATLAH SELAGI MANA NYAWA TIDAK SAMPAI DI KERONGKONG..

Ilahi lastu lil firdausi ahlan,
wala aqwaa 'alannaaril jahimi,
fahabli taubatan waghfir zunubi,
fa innaka ghafiruddzambil 'adzimi...

sekian, wallahu a'lam..
wasalam

No comments: