Wednesday, August 12, 2009

Cikgu Vs Doktor

Rabu- 12th August 2009

Kecemasan!!! Kecemasan !!! - jerit murid2 dari kelas sebelah

Saya pun pelik, "kenapa la budak2 ni", kata dalam hati dalam kebingungan, denga loceng kecemasan pun x ada, xkan kebakaran kot, nak kata latihan kebakaran pun x mungkin...jadi saya terus buat xendah sambil meneruskan PnP...

Tiba2, keadaan menjadi semakin kecoh lagi
"Ada orang pengsan, cikgu pengsan.."-sayup2 kedengaran...

Eh ye ke?
saya pun pegi ke tempat kejadian
dan terlihat seorang cikgu, cikgu F (bukan nama sebenar) terlentang diatas lantai...

"Alamak nak buat apa ek?", seingat saya saya cuma ada satu ubat je"loxoprofen", itupun hanya digunakan ketika migrain or headache je...maybe sebab headache cikgu F pengsan tapi sekrang ni bukan masa untuk treat headache, skarang ni cuma perlu correctkan hypovolaemic shock (kurang volume darah dalam badan) yg menyebabkan dia pengsan. (Dalam kes macam ni kita boleh kasi noradrenaline @ infusion samapi correct blood volume + dopamine selepas i2)

aiseh "apa yg boleh aku buat?" Bisik saya dalam hati,
tu la yang kami belajar semasa tahun pertama ni untuk merawat hanya menggunakan ubat je. Rawatan kecemasan satu pun kami x tau. adess hancuss...

Tambah2 cikgu F ni perempuan, "Apa yg boleh aku buat" takkan nak angkat, xkan nak urut sampai normal balik aliran darah dia...

Dengan menggadaikan semua yg saya pelajari di Universiti Of Alexandria, saya pun memanggil cikgu2 perempuan lain yg berdekatan. Budak2 pulak makin menjerit, sakit hati juga kadang2, "cikgu sakit pergi menjerit pulak" lagi la cikgu ni pening, cucuk amphetamine karang baru tau...

akhirnya, cikgu wanita lain itu membawa beliau ke bilik mana saya pun xtau, sehingga keadaan menjadi stabil

Itulah sahaja cerita pada kali ini
pengajaran-
1. Belajar betul2 syeikh, kalau ada kes kecemasan bole gak sikit2 bagi idea macam mana nak rawat walaupun baru tahun pertama di dunia medic.
2. Ha, kalau x tau pape jgn hentam je nak buat pe, xkisah la walaupun terpaksa malu atau sebagainya
3.Bagi lelaki, kalau kes camni jangan la pulak amik kesempatan..(xkisah bagaimana cantik pun dia..mashi)

sekian sahaja setakat ni,
segala kesalahan harap dimaafi
wslm

-islahmujahidin

No comments: