Saturday, July 23, 2011

Transisi Syaaban-Ramadhan

"Ramadhan yang baik , bermula dari syabaan yg baik"
Bismillahirrahminirrahim ...

9 days more ...

Bulan Syaaban semakin hampir menutup tirainya maka akan datang hampirlah bertamu Ramdhan yg mulia,
Ramadhan ,

Bulan yang ditunggu-tunggu para pencinta kebaikan ,
Bulan yang ditunggu-tunggu pemohon keampunan,
Bulan yang ditunggu-tunggu Ummat Islam ...


Semakin berlabuhnya tirai Syaa'ban memberi erti kepada kita bahawa semakin kurangnya masa persediaan untuk kita,
seperti peperiksaan , faktor persediaan lah yang akan menjadi penentu sama ada lulus/gagalnya seseorang itu , tahap capaian keputusan dan kesediaannya mengharungi 'fatrah' seterusnya ...


Mari kita renung kembali ..tentang apakah keistimewaan  Ramadhan itu ?


(يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون)
" Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu berTAQWA " 


" Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkahi dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan.." ( Ad-Dukhan-3 )


Dan berbagai2 lagi ayat-ayat al-quran yg menunjukkan keistimewaan Ramadhan yang didalamnya penuh dengan ajakan2 kebaikan supaya akhirnya ummat Islam mampu menaikkan darjatnya disisi Allah , "Menuju TaQwa"
Iaitu , golongan Manusia yg tertinggi darjatnya disisi Allah yg sentiasa dipuji dan dijamin kesejahteraannya di AKhirat kelak ...


Proses menuju Ramdhan bukanlah selicin yg kita selalu fikirkan ..
Bulan dimana Allah membukakan pintu Rahmat dan syurga seluas-luasnya, Neraka ditutup seketatnya, dan Syaitan dibelenggu supaya tidak mengganggu manusia ..


Proses ini sungguh difahami Syaitan dengan berhati-hati dan penuh kesungguhan supaya anak Adam a.s tidak layak ke syurga sekalipun pintunnya sudah dibuka seluas-luasnya ..Ingatlah "Sesungguhnya Syaitan itu musuh yg nyata bagi Kamu"


dan ada diantara ayat al-Quran Allah menceritakan bagaimana peranan Syaitan utk mengeluarkan NabiAdam a.s dan Hawa daripada Syurga yg penuh dengan Redha dan berkat...


Lalu keduanya digelincirkan oleh syaitan dari surga itu dan dikeluarkan dari keadaan semula dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan." ( al-Baqarah -36 )

Demikianlah sebenarnya kesusahan yang bakal kita tempuhi sebelum menuju Ramadhan "Syahru Rahmah"


Sedikit perkongsian moga-moga Ramadhan ini merupakan Ramadhan yg terbaik untuk kita ...

1) Ramadhan yang baik bermula dengan persediaan yang baik , dan sempurna ..Sesungguhnya Syaitan akan mendidik sahabat karibnya , Nafsu yang sering menjadi teman rapatnya melakukan larangan Allah ..

2) Tingkatkan amalan harian (seperti bacaan al-QUran , mathuraat, bersedeqah...) sebelum masuk kebulan Ramadhan kerana persediaan yang baiklah yang akan memastikan "persembahan yg baik"utk Ramadhan ..

3) Tingkatkan amalan , secara berperingkat-peringkat tetapi secara berterusan . "sesungguhnya Allah mencintai amalan yg dilakukan secra berterusan" dan bukannya amalan yg banyak tetapi ditinggalkan ..

4) Banyakkan menyucikan diri , bertaubat memohon keampunan daripada ALLAH s.w.t moga2 maksiat2 yg kita telah lakukan tidak menjadi penghalang Rahmat Ramadhan ...


Syaaban ...

1) Merupakan bulan persediaan dan merupakan mehnah yg kritikal kerana Syaitan melakukan kerja keras didalam bulan ini . Mari kita 'Check' bersama2 , dalam bulan Ramadhan ini , perasaan menjadi cepat marah , perasaan mencintai Allah sedikit-sedikit dikikis dengan cinta kepada manusia, amalan harian semakin berkurang disebabkan sibuk dengan aktiviti seharian, semakin banyak perselisihan berlaku sesama manusia (semuanya berdasarkan pemerhatian seharian , pandangan penulis dsb ).. 

 Dan dia (syaitan) bersumpah kepada keduanya. "Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang memberi nasihat kepada kamu berdua" (Surah al-a'raaf -21)

2) Amalan2 sunat smudah ditinggalkan tanpa ada perasaan rugi . Seperti Solat Berjemaah , bacaan zikir pagi dan petang, Iktikaf di Masjid, bangun solat malam , lewat tidur sehingga mengabaikan Solat subuh yg berkualiti ...mungkin semuanya beralasankan alasan peperiksaan yg menekan .

3) Semakin dekat dengan perkara2 yg kurang memberi manfaat seperti menonton movie secara berlebihan, video game yg berlebihan melebihi masa rehat yang sepatutnya , berlebihan tidur ....

4) Kurang bermuhasabah diri , dan cepat marah apabila ditegur ....

5) dan Semua perkara negatif yg boleh kita dapati selepas bermuhasabah diri ....


Sedikit coretan
Ilmu untuk dikongsi ....


1) Ayuhlah sama2 kita mengejar Ramadhan kali ini dengan bersungguh2 , moga2 Ramadhan kali ini tidak berlalu begitu sahaja , kerana boleh jadi Ramadhan ini adalah terakhir buat kita...

2) Carilah ruang amalan sunnat yg diganda2 pahalanya dibulan penuh berkah ini , seperti membaca al-Quran ketika mana lapang , solat berjemaah di masjid + iktikaf , Solat malam , Umrah dsb ... ( berlatih bersungguh2 sebelum tibanya Ramadhan )

3) Sentiasa beristighfar dan memperbaharui niat dalam membuat sesuatu amalan , sama ada ianya keci mahupun besar ...

4) Sentiasa berpesan2 kepada diri sendiri dan rakan2 tentang kelebihan Ramadhan dan mengapa perlu kita bersungguh2 mendapatkannya ...

dan akhir sekali ...
terdapat petikan daripada kitab Mukhtasar Minhajul Qaasideen mengenai puasa ...


Berpuasa itu ada 3 Tahap :-
iaitu  Puasa umum, Puasa khusus dan Puasa Khusus-yg khusus


Puasa umum - iaitu menahan lapar , dahaga dan kemaluan drpd perkara yg membatalkan puasa
Puasa Khusus - iaitulah menahan penglihatan, percakapan , tangan , pendengaran dan anggota badan daripada maksiat...
Puasa khusus-yg khusus - iaitulah menahan hati daripada melihat kepada segala kepentingan dunia , sentiasa berfikir sebagai seorang ibad tentang Allah s.w.t. .....


Semoga Bertemu kita akan Ramadhan dalam keadaan bersedia , dan sudah terbebas daripada dosa-dosa kecil dan besar yg mampu menghalang kita daripada menerima Rahmat daripada Allah s.w.t.


AYUH tempuhi Thaurah Ramadhan tahun ini ...

Sahabatmu
Islahmujahidin
http://www.islahmujahidin.blogspot.com/

No comments: