Thursday, February 7, 2013

Tarbiyyah dan Dakwah .. Apakah ia ?

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini saya terpanggil untuk berbincang mengenai tarbiah dan apakah itu dakwah.. Adakah ianya saling berkaitan dan saling melengkapi ?

Tapi InsyaAllah sebelum itu saya akan menceritakan dulu serba sedikit sejarah saya mengenali tarbiyyah dan dakwah . 

Saya merupakan seorang biasa yg mungkin diberikan kelebihan oleh Allah dalam aspek pembelajaran . Akhirnya ditakdirkanlah saya sebagai seorang budak kampung utk ke Sebuah sekolah sains . Selama beberapa tahun , berada dalam suasana inferiority complex , akhirnya berjumpa saya dengan seorang sahabat yg akhirnya mengajar saya erti utk beramal dengan Islam dan menyebarkan dakwah di sekolah . Setiap malam kami akan memerah otak utk menyelesaikan masalah2 akhlak yg terdapat di sekolah bahkan terdapat malam2 yg kami habiskan bersama utk menonton video isu palestin . Kami menemani malam2 kami bersama dengan adik2 , berbincang mengenai hal2 kawan2 dan sekolah ....

Sehinggalah tamat dari sekolah, barulah saya sedari bahawa apa yg telah kami bina dahulu sebenarnya bukanlah suatu yg kekal kerana apabila diluar sekolah, telah ramai yg berubah arah utk menyendiri ataupun mula mencari jalan utk berseronok dengan dunia muda .. Ya, mungkin pernah juga satu ketika dulu saya terfikir utk melakukannya juga , Alhamdulillah dengan rahmat Allah juga, ditakdirkan saya ke Mesir .. 

Dan disinilah baru saya mengenal erti Tarbiyyah dan dakwah yang sebenar, dalam tarbiyyah yg diajarkan adalah asas2 kepada Islam itu sendiri. Barulah saya fahami bahawa hanya dengan bersungguh2 dan beriltizamlah akhirnya tarbiyyah itu mampu berjaya menghasilkan manusia, mengetahui batas2 sehingga mana kita boleh berkhilaf, erti menggunakan masa pada tempat yg sepatutnya, erti bertaamul dengan manusia dengan berakhlak , melebihkan kepentingan Islam daripada diri sendiri dan bukan itu sahaja malah menggunakan dalil dan nas apabila mahu mengeluarkan sesuatu pendapat dan apabila berkhilaf .. 

Manakala dalam tarbiyyah pula barulah saya mengenali bahawa dakwah hanya mampu dilakukan oleh seorang mujahid yg ikhlas kerana Allah . Kerana tanpa adanya faktor ini , akan hilanglah semangat dan akan malaplah masa depan utk terus berkorban dan terus berkorban.

Baiklah adapun mengenai tarbiyyah ramai yg menyangka ianya bersifat pasif , dimana kita hanya menerima sahaja yg disampaikan kepada kita, tanpa perlu proses pemahaman yg mendalam dan tiada hasil selepas itu . Maka, itu bukanlah tarbiyyah yg saya imani, akhirnya dengan tarbiyyah , akan terhasillah seorang pemuda seperti mana yg digariskan Imam Asy-syahid Hassan al-banna yg mempunyai 10 muwosafat muslim . Sesungguhnya pada saya tarbiyyah adalah seperti kilang memproses manusia ( sbgai bahan mentah ) yg akhirnya akan menghasilkan manusia yg baru dengan ciri2 yg baru yg bebas drpd karat2 jahiliyyah . Secara umumnya , perubahan yg secara beransur-ansur melahirkan muslim yg mempunyai ciri2 seorang muslim yg merupakan batu-bata asas kepada generasi harapan.

Dakwah, adapun pada waktu ini, berdasarkan pemerhatian saya gambaran masyarakat secara umumnya adalah kebajikan atau perkara2 yg membawa kpd kebaikan secara amnya... 

Pendapat ini pada saya secara juzuknya adalah benar, tetapi pada saya setelah meneliti lebih dalam lg, saya dapat memahami bahawa dakwah dalam skop yg lebih besar ialah " membawa manusia kearah mendapat redhaAllah " jadi disitu bukanlah hanya terdapat " amar makruf sahaja, tetapi ianya juga merangkumi kepada nahi mungkar " , " pembinaan dan menghalang daripada kerosakan " .. 

Dalam dunia masa kini, Islam berdepan dengan pelbagai ideologi dan fahaman yg menyimpang. Dan sebenarnya ianya turut dialami oleh orang2 yg terdahulu daripada zaman Islam, Sebagai contohnya , apabila golongan khawarij ingin membawa fahaman bahawa " alQuran itu merupakan makhluk " , bangunlah Imam Ahmad melawan sekeras-kerasnya fahaman ini sehingga dia sendiri disiksa.

Peperangan ini merupakan peperangan prinsip . Maka sebab itulah Islam ini ditentang semenjak mulanya lagi. Apabila nabi Muhammad s.a.w mengatakan dan membawa kalimah " Tiada tuhan selain Allah " maka serta merta menolak mana2 fahaman2 lain termasuk yg beriman dengan sebahagian dengan Islam an kufur dibahagian yg lain.. Secara realitinya, Kita tidak akan pernah mendengar seorang muslim bermazhab syafie di dakwah utk menukar fahamannya dan beriman dengan mazhab hambali shj, dan sebagainya.. Tetapi apa yg kita dengar ialah seorang muslim ahli sunnah wal jamaah yg didakwahkan kepada syiah.. Atau seorang kafir didakwah utk beragama Islam ataupun sebaliknya...

Peperangan musuh semakin hebat apabila mereka tidak mampu menembusi benteng keimanan umat Islam dengan serangan2 yg nyata. Maka bermulalah era , utk mengelirukan umat Islam dengan agama mereka sendiri sehingga mereka ragu-ragu dan malu-malu dengan agama sendiri. Kerana hebatnya serangan sekularisme , akhirnya umat Islam malu2 dan ragu2 utk mempertahankan syariat Islam sebagai perlembagaan dan undang2. Dan dek kerana kelihatan hebatnya liberalisme , akhirnya umat Islam sedaya upaya mempertahankan kerdhaan manusia adalah undang2 dan perlembagaan teratas sekali berbanding dengan keredhaan Allah yg sudah pasti ada ganjarannya . Dan ramai yg cuba menyelewengkan alquran drpd maknanya yg asal . Dan begitulah bertapa tenatnya umat kini. Sehingga berkata saiydina umar abdul aziz ketika berlaku penyelewengan di zamannya " kini aku sedang merawat satu penyakit yg tiada ubatnya kecuali Allah" 

Maka dengan ini ternyatalah bahawa tarbiyyah dan dakwah adalah satu elemen yg sangat penting dalam diri setiap individu muslim. Dan ianya saling melengkapi , tanpa tarbiyyah kita akan mudah tersasar daripada prinsip , matlamat dan ciri-ciri perjuangan . Manakala tanpa dakwah pula kita akan menjadi ibarat manusia yg sudah mati hatinya ataupun manusia yg hanya mampu bermimpi bahawa keajaiban akan berlaku secara tiba2 dan Islam akan tertegak secara tiba2 .. Maka igtlah satu firman "wala lisunnatillahi tabdila" ( maka tiadalah bagi sunnah Allah ( hukum alam ) itu perubahan ) 

Oleh itu,secara praktikalnya saya mengajak agar kita semua dapat mengambil Islam itu daripada sumbernya yg benar iaitu alQuran dan Sunnah sehingga kita tidak tersesat drpd jalan yg sebenar. Dan sekiranya terdapat khilaf pun antara kita , kita akan kembali merujuk kepada syarak . Dan sebarkanlah Islam ini dengan bersungguh2 sehingga umat Islam kini mampu menjadi seperti generasi pertama ..

Allahu A'lam , 
Sehingga Allah swt menempatkan kita bersama para pejuang Islam yg berjuang dengan Penuh keikhlasan ... 
- Islahmujahidin -

No comments: