Friday, April 12, 2013

Motivasi untuk Aku, Kamu dan Kamu



Ada ketika bila kita rasakan seakan diri kita HILANG punca
HILANG Semangat
HILANG Rasa
dan HILANG Segala-galanya ...

Kita rasakan seakan-akan dunia ini bergerak , berputar meninggalkan kita bersendirian berfikir sendiri apakah matlamat & fungsi kita berada didunia ini ..
Kita lihat seakan-akan alam ini bergembira menikmati kehidupannya sendiri dan kita terhimpit dengan perasaan yg sendiri kita tidak fahami ...

Sebelum saya tuliskan lebih panjang lagi utk entry kali ini . Saya Mahu kongsikan lagu ini ..

Simple ,
Tetapi saya rasakan bahawa mesej yg mahu dibawakan sangat hebat ..

Mari Dengarkan :


...........................................................................................


Mari kita imbas kembali kehidupan orang-orang yg kita rasakan hebat dan pastinya kepenatan mereka jauh lebih teruk daripada kita , kemiskinan mereka lebih dahsyat , tanggungjawab yg mereka rasakan lebih berat dari sesiapa pun yang ada di atas muka bumi ini dan pengorbanan yang mereka lakukan tidak pernah difikirkan oleh manusia biasa ..

Itulah Generasi Pilihan .. " Generasi Sahabat "  

Dalam kehidupan saya , saya sungguh mengkagumi kehebatan mereka dan lebih daripada itu "Istiqamah"nya dan "Amanah"nya mereka dalam memikul risalah Islam walaupun diri mereka tercedera , terhina dan terkorban ..

Jawpannya hanya satu , ya hanya "SATU"

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ( 28 ) 

Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.

Tujuan mereka hanyalah ALLAH , motivasi mereka hanyalah ALLAH , pengharapan mereka hanyalah ALLAH dan Kehidupan mereka hanyalah utk ALLAH .. dan mereka hanya mahukan balasan daripada ALLAH ...

Ya , kehidupan kita hari ini jauh , dan semakin jauh daripada tujuan kita diciptakan ..
Maka selepas itu mulalah kita merungut , merasakan kekeringan dalam kehidupan kita ..
Semuanya serba tidak kena ..

Maka dengan itu marilah kita semua kembali termotivasi 
Dalam penat kita belajar , dalam penat kita berkawan , dalam penat kita berkeluarga , dalam penat kita ber"usrah" dalam penat kita berprogram .. Marilah kita igt kembali generasi yg lalu , bagaimana mereka termotivasi bila seluruh kehidupan mereka diperuntukkan utk ALLAH swt semata-mata .. Mereka lebih penat , lebih berkorban , lebih tercedera dari kita .. tapi mereka tetap bahagia .. Kerana Harapan dan tempat mereka bergantung hanyalah pada ALLAH ..

Oleh itu , mari kita kembali semula termotivasi dengan alam dan segala yg ada di sekeliling kita ..
Kita Kembali kuat utk meneruskan kehidupan .. :)

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ.أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ.الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
"Dan orang-orang yang memelihara solat: Mereka itu adalah orang - orang yang akan mewarisi (yaitu) yang bakal mewarisi surga firdaus, mereka kekal di dalamnya".
Sekian sahaja

-ISLAHMUJAHIDIN-

ISKANDARIAH, MESIR
APRIL 2013

No comments: